bendruomene baneris tekstas

bendravimassuziniasklaida 620x329

 

Mišrių šeimų gyvenimas nuolat susilaukia žiniasklaidos dėmesio. Televizijos, radijo laidos, straipsniai, komentarai, net reklamos industrija ieško egzotiškų, netradicinių, dėmesį prikaustančių istorijų. Deja, neretai jų tikslas tėra aukštesni reitingai, o ne šviečiamoji, informacinė, edukacinė misija, nors yra ir gražių išimčių. Jeigu jūs arba jūsų mišri šeima nusprendėte praverti savo namų duris žurnalistams, yra keletas dalykų, į kuriuos vertėtų atkreipti dėmesį.

Prieš sutikdami duoti interviu, atlikite mažą tyrimą – paieškokite žurnalisto darbų: straipsnių, reportažų. Atkreipkite dėmesį, kaip jis pristato savo herojus, kaip ir kokius klausimus pateikia, kokios temos labiausiai rūpi ir kaip jam pavyksta jas gvildenti. Ne mažiau svarbūs yra ir leidinys, interneto portalas ar TV laida, kurioje pasirodys jūsų istorija. Pagalvokite, ar ši auditorija atitinka jūsų lūkesčius. Daug informacijos galite rasti internete, tačiau geriausiai jums patars asmenys, turintys bendravimo su žiniasklaida patirties. Visada galite kreiptis į mus – esame sukaupę nemažai patirties, bendraudamos su žurnalistais, ir mielai ja pasidalinsime, kad ir kokia ji būtų, apie jus užkalbinusį žurnalistą. Esame ne kartą kviestos į įvairias laidas ir iš patirties žinome, kad ne visi žurnalistų pažadai apie itin objektyviai pateiktą jūsų interviu bus išpildyti. Taigi galime padėti atpažinti tikruosius žurnalistų tikslus ir įvertinti galimą būsimo interviu naudą ar žalą.

Jei atlikus paiešką žurnalistas jums pasirodė patikimas, susipažinkite artimiau. Paklauskite, kokia yra jo straipsnio, laidos, ar ciklo vizija ir tikslai, pasidomėkite, ar būsite vienintelis herojus, jei ne, paklauskite, kas bus kiti kalbinamieji asmenys. Įvertinkite, kokia pastarųjų kvalifikacija, pažiūros. Iš anksto susitarkite dėl publikavimo sąlygų – jūs norite perskaityti galutinį straipsnio tekstą prieš publikuojant ir pasilikti sau paskutinio žodžio teisę.

Ne mažiau svarbu apsvarstyti, kokie yra jūsų ketinimai bei lūkesčiai, kokį įsivaizduojate galutinį interviu rezultatą. Įvertinkite, ar jūsų surinkta informacija apie žurnalistą padės pasiekti šiuos tikslus.

Pagalvokite, ar turite tabu temų, kurių nenorėtumėte liesti, nubrėžkite ribas. Jei jus kalbina ne dėl jūsų šeimyninės situacijos, privataus gyvenimo, o todėl, kad esate savo srities ekspertas, nepasiduokite galimam spaudimui atsakyti į asmeninius klausimus. Šio teksto autorė kartą buvo paprašyta duoti jos profesinę kvalifikaciją ir kompetenciją atitinkantį komentarą straipsniui, nesusijusiam su religija ar mišria santuoka. Tačiau, žurnalistei radus informaciją, kad jos pašnekovė yra musulmonė, jai pasirodė, jog būtina religinius įsitikinimus paminėti savo straipsnyje. „Visiškai nutylėti tokį faktą nebūtų teisinga“ – buvo pasakyta.

Turėkite omenyje, kad jūsų žodžiai palies ne tik jus, bet ir jūsų šeimos narius, artimuosius, esamus ar buvusius bendražygius. Jei įmanoma, venkite praeities ir dabarties sugretinimų, žmonių lyginimo – tai beveik visada sukelia neigiamas auditorijos reakcijas. Jei tai radijo ar televizijos laida, objektyviai įvertinkite, ar pajėgsite atlaikyti oponuojančią nuomonę, konfrontacijas bei galimas provokacijas.

Turėkite omenyje, kad, net suderinus klausimus su žurnalistu, galite sulaukti netikėtumų. Būkite budrūs ir nenusileiskite – tik jūs turite teisę nuspręsti, ką norite papasakoti. Apgalvokite, kokiais žodžiais išvengsite atsakymo į nekorektišką klausimą, pakeisite pokalbio temą.

Pasibaigus interviu, jūs turite teisę jį perskaityti ir tik tada suteikti galutinį leidimą publikuoti tekstą. Tai puiki proga pateikti pataisymus ir papildymus, išsakyti pastabas. Jei jūsų netenkina galutinis rezultatas, o žurnalistas neatsižvelgia į jūsų nuogąstavimus, nesivaržykite atsiimti savo atsakymus, neleisti jų panaudoti. Lemiamas žodis priklauso jums.

Straipsnis publikuotas? Laida parodyta? Pasidžiaukite! Pasidalinkite su artimaisiais, draugais, bendruomene. Jūsų drąsa nusipelno pagarbos. Kova su stereotipais ir išankstiniu nusistatymu sunki ir nedėkinga, retas tam ryžtasi.

Galima tikėtis, jog straipsnis susilauks ne tik teigiamų, bet ir neigiamų komentarų. Venkite komentarų skilčių, kuriose nėra konstruktyvios kritikos ir pagarbos. Tačiau, jei neigiami komentarai nepraslydo pro jūsų akis bei tarp jų radote kurstančių nesantaiką arba grasinančių susidoroti, – praneškite apie juos teisėsaugos institucijoms. Šiuo klausimu jums gali patarti ir padėti žmogaus teisių organizacijos. Jeigu nežinote kur kreiptis, kreipkitės į mus.

Daugybė mokslinių tyrimų pabrėžia žiniasklaidos įtaką visuomenės nuomonės formavimui. Pasak Glazgo universiteto žiniasklaidos grupės tyrėjų (Glasgow University Media Group), žiniasklaida atlieka vieną pagrindinių vaidmenų informuojant visuomenę apie tai, kas vyksta pasaulyje, ypač tose srityse, su kuriomis žmonės nėra gerai susipažinę. Atlikus tyrimą (The Role of the Media in the Construction of Public Belief and Social Change, 2013 m.) buvo patvirtinta, kad žiniasklaida yra pajėgi formuoti žmonių nuomonę arba sukelti abejonių, ypač tais klausimais, kuriais neturėta tvirtos nuomonės.

Kai kurios šeimos, atsisakydamos viešinti savo istorijas, sako: „laimė mėgsta tylą“. Tačiau, įvertinus aukščiau aprašytas žiniasklaidos galias, suprantama, kodėl kitos šeimos gali norėti pasidalinti savo pozityvia patirtimi. Pastariesiems norisi palinkėti budrumo bei kuo daugiau gerų emocijų.